Wszystko, co musisz wiedzieć o pit stopie w Formule 1

Wszystko, co musisz wiedzieć o pit stopie w Formule 1

Pit stop w F1 to dwusekundowy choreograficzny taniec, w którym mechanicy pracują w idealnej harmonii, aby zmienić opony tak szybko, jak to możliwe.

Mrugnij, a przegapisz. Tak właśnie jest w przypadku pit stopów w Formule 1. Są one błyskawiczne, a mechanicy pracują w idealnej synchronizacji, aby dokonać perfekcyjnej zmiany opon. Oto wszystko, co musisz wiedzieć:

Czas

W F1 liczy się każda setna sekundy więc kiedy kierowcy zjeżdżają do pit stopu, ich ekipa jest pod presją, aby jak najszybciej zawodnik mógł wrócić na tor. Rekord najszybszego czasu należy do Red Bull Racing, który na początku sezonu 2013 uzyskał czas 2,05 sekundy. Następnie zespół poprawił go podczas Grand Prix Stanów Zjednoczonych, zmieniając opony Marka Webbera w 1,923 sekundy. Od tamtej pory nie został on już poprawiony, choć obecnie zespoły stawiają raczej na konsekwencję, a nie na szybkość.

Stracone sekundy

W nowoczesnej F1 postoje mogą być dłuższe, jeśli trzeba wymienić części, jeśli jest problem z nakrętką koła lub jeśli trzeba dostosować kąt przedniego skrzydła, aby przeciwdziałać nadsterowności lub podsterowności.

Dłuższe postoje są bolesne dla kierowców, ale czasy rzędu siedmiu sekund i więcej były kiedyś bardzo częste w tym sporcie.

Zobacz też: Jak wybrać laptopa?

Zespół

Choć to kierowca skupia na sobie całą uwagę, F1 jest sportem zespołowym i nigdzie nie widać tego bardziej niż w pit stopie. Każdy team ma załogę składającą się z prawie 20 osób.

Każda opona wymaga trzech mechaników – jednego do obsługi pistoletu do kół, jednego do zdjęcia opony i jednego do założenia nowej na piastę. Dwie osoby stabilizują bolid, a także obsługują tylne i przednie podnośniki, które podnoszą maszynę, gdy ta znajdzie się w pit boxie.

Dwóch mechaników reguluje przednie skrzydło, a także zdejmuje osłonę nosa, jeśli wymaga ona wymiany. Na koniec, jest jeszcze dwóch mechaników obsługujących przednie i tylne podnośniki oraz jeden lub dwóch obsługujących system oświetlenia.

Koniec z lizakami

Wcześniej samochody były kierowane do pit boxu przez lizaka, który informował kierowcę, kiedy można bezpiecznie zjechać do boksu.

Dziś robi to system świateł przypominających te na skrzyżowaniach. Jako pierwsze ten patent zastosowało Ferrari. Jednak zespół powrócił do lizaka po błędzie podczas pewnego Grand Prix Singapuru, ale potem szybko powrócił do świateł, podobnie jak wiele innych zespołów w 2010 i 2011 roku.

Trafione w dziesiątkę

Załoga pit stopu jest ustawiona w taki sposób, aby praca mogła być wykonana jak najszybciej i bezproblemowo. Wymaga to od kierowców zatrzymania się w konkretnym punkcie, a jeśli przesadzą lub zatrzymają się zbyt wcześnie, może to wydłużyć postój o kilka sekund, ponieważ mechanicy muszą się dostosować lub zmienić pozycję. Jest to niezwykle ważna część każdego pit stopu.

Ewolucja pit stopów

Na początku istnienia F1 zjazdy do pit stopu miały miejsce tylko wtedy, gdy kierowca wycofywał się z wyścigu. Dopiero w latach 70. stały się one powszechne, ponieważ wymiana opon stała się normą.

Były one zazwyczaj długie i chaotyczne, bez takiej choreografii i synchronizacji jak dzisiejsze pit-stopy. Tankowanie zostało wprowadzone w 1994 roku i znacznie wydłużyło czas, ale zostało zakazane pod koniec 2009 roku, pozostawiając zespołom ponowne skupienie się tylko na zmianie opon.

Kary

Kierowcy i zespoły mogą otrzymać kary, które są stosowane podczas zjazdów do pit-stopu oraz za błędy lub pomyłki, które mają miejsce podczas samych postojów. Możliwe jest przyznanie 10-cio i 5-cio sekundowych kar za postój, a mechanicy muszą poczekać na zakończenie kary, zanim rozpoczną pracę przy samochodzie.

Pomimo systemu sygnalizacji świetlnej, nadal zdarzają się błędy i kierowcy mogą być wypuszczani w sposób niebezpieczny, zbliżając się niebezpiecznie do innych samochodów, lub wypuszczani z pit-stopu z niedokręconym kołem. Często kończy się to karą czasową, karą za postój lub karą dla zespołu.

Sprzęt

Ponieważ tankowanie nie jest już dozwolone, bardzo niewiele elementów wyposażenia jest wymaganych do pit stopu. Istnieją przednie i tylne podnośniki, przy czym te pierwsze mają funkcję obrotową, dzięki czemu mechanik może szybciej usunąć się z drogi, a następnie uwolnić samochód. Podnośniki mają dźwignię szybkiego zwalniania i nie można używać urządzeń zasilanych elektrycznie.

Podczas postoju w każdym rogu samochodu znajdują się dwa pneumatyczne pistolety do kół działające na sprężone powietrze, na wypadek gdyby jeden z nich zawiódł. System ten jest bardzo skomplikowany i na przestrzeni lat znacznie się zmienił. Mechanicy mają przyciski na pistoletach, aby zasygnalizować wykonanie pracy, ale mogą również podnieść ręce.

Istnieje również system oświetlenia, który zawieszony jest na bramownicy. Znajdują się tam również kamery CCTV, przewody powietrzne do pistoletów do kół.

Podobało się? Pokaż znajomym
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments