Jak sprawić, żeby Mac przestał się zawieszać?
Nie ma nic bardziej frustrującego niż korzystanie z Mac’a, gdy nagle zaczyna zwalniać lub zawieszać się. Jest to szczególnie dotkliwe, jeśli jesteś w środku projektu i trzeba ponownie uruchomić komputer, powodując utratę wszystkich postępów.
W zależności od tego, co jest przyczyną „zamarzania” komputera, poniżej znajdziesz listę kilku rozwiązań i szczegółowych kroków, które pomogą Ci dotrzeć do sedna problemu.
Wymuszaj wyłączanie niereagujących aplikacji
Pierwszą rzeczą, którą należy wypróbować, jeśli Mac nie reaguje, jest sprawdzenie, czy aplikacja nie została zamrożona, ponieważ czasami może to również spowodować zawieszenie się komputera. Jeśli aplikacja się zawiesiła i jej zamknięcie nie działa, kliknij jej ikonę w Docku, a następnie najedź kursorem na przycisk Wyjdź. Przytrzymaj Option (na niektórych klawiaturach Maca oznaczane jako Alt) i aplikacja się wyłączy.
Alternatywnie, spróbuj nacisnąć Opt+Cmd+Esc, aby otworzyć tzw. okno Force Quit. Wybierz aplikację, którą chcesz zamknąć, kliknij przycisk Wymuś zakończenie (lub Uruchom ponownie, jeśli Finder się zawiesił), a następnie kliknij przycisk Wymuś zakończenie w oknie dialogowym.
Jeśli Twój Mac jest całkowicie zawieszony a powyższe kroki nie działają, naciśnij jednocześnie kombinację klawiszy Ctrl+Opt+Cmd i przycisk zasilania – spowoduje to ponowne uruchomienie komputera.
Zresetuj kontroler zarządzania systemem
Kontroler pamięci systemowej (SMC) odpowiada za wiele zakulisowych funkcji komputera Mac, od zarządzania baterią po podświetlanie klawiatury. Jeśli Twój Mac ciągle się zawiesza, może to oznaczać, że SMC wymaga zresetowania.
Sposób postępowania zależy od tego, czy komputer jest wyposażony w układ zabezpieczający T2. Jeśli używasz MacBooka, który nie jest wyposażony w taki układ (czyli nie masz przynajmniej MacBooka Pro z 2016 r. lub nowszego, wyłącz go, a następnie naciśnij jednocześnie klawisze Shift+Ctrl+Opt i przycisk zasilania. Przytrzymaj wszystkie te klawisze przez 10 sekund, a następnie puść. Teraz naciśnij przycisk zasilania, aby włączyć komputer. Jeśli używasz desktopowego komputera bez układu T2 (na przykład iMac), wyłącz go, odłącz przewód zasilający, odczekaj 15 sekund, podłącz go ponownie, a następnie włącz komputer.
Jeśli Twój Mac jest wyposażony w układ T2, procedura jest inna. Zarówno w przypadku MacBooków, jak i stacjonarnych komputerów, wyłącz urządzenie, a następnie naciśnij i przytrzymaj przycisk zasilania przez 10 sekund. Puść go i odczekaj kilka sekund, a następnie naciśnij ponownie, aby włączyć komputer.
Resetowanie pamięci PRAM/NVRAM
PRAM i NVRAM komputera Mac to niewielkie fragmenty pamięci, w których przechowywane są pewne ustawienia wymagające szybkiego dostępu do komputera. Jeśli Twój Mac zamarza, może to oznaczać, że wystąpił błąd w pamięci PRAM lub NVRAM.
Resetowanie ich może pomóc, a proces jest taki sam dla obu. Po pierwsze, wyłącz komputer, a następnie włącz go i natychmiast naciśnij klawisze Opt+Cmd+P+R. Przytrzymaj te klawisze przez 20 sekund. W tym czasie Mac może się ponownie uruchomić, ale trzymaj je wciśnięte przez 20 sekund.
Jeżeli po włączeniu komputera zwykle odtwarzany jest dźwięk startowy, możesz zwolnić klawisze w momencie jego odtworzania. Jeśli Twój Mac jest wyposażony w układ zabezpieczający T2, możesz zwolnić klawisze, gdy logo Apple pojawi się i zniknie po raz drugi.
Pamiętaj, że jeśli masz ustawione hasło firmware’u, musisz je wyłączyć, zanim będziesz mógł zresetować PRAM i NVRAM. Apple ma instrukcje, jak wyłączyć hasło oprogramowania układowego na swojej stronie internetowej.
Uruchamianie w trybie bezpiecznym
Ładowanie komputera Mac w trybie bezpiecznym może rozwiązać problemy związane z zamrożeniem systemu lub pomóc w ustaleniu przyczyny problemu. Tryb bezpieczny weryfikuje integralność dysku startowego i uniemożliwia uruchamianie niektórych aplikacji i procesów.
Aby uruchomić tryb bezpieczny, wyłącz komputer, a następnie włącz go ponownie i natychmiast naciśnij i przytrzymaj klawisz Shift. Zwolnij klawisz Shift, gdy zobaczysz okno logowania. Jeśli zaszyfrowałeś swój dysk startowy za pomocą FileVault, być może będziesz musiał zalogować się dwukrotnie – raz, aby odblokować dysk startowy, a drugi raz, aby zalogować się do Findera.
Teraz spróbuj ponownie uruchomić komputer, korzystając z normalnej procedury uruchamiania. Jeśli jesteś w stanie korzystać z komputera bez zamrażania, to tryb bezpieczny mógł rozwiązać problem. Jeśli freezy nadal występują, gdy używasz komputera poza trybem bezpiecznym, być może problem dotyczy aplikacji ładowanych po pierwszym zalogowaniu, sieci Wi-Fi lub urządzenia zewnętrznego, ponieważ wszystkie te elementy są wyłączone lub ograniczone przez tryb bezpieczny.
Uruchom Test diagnostyczny Apple (lub Test sprzętu Apple na starszych komputerach Mac)
Jeśli zamrażanie trwa nadal i uważasz, że może to być spowodowane problemem sprzętowym, uruchom Test diagnostyczny Apple. Najpierw odłącz wszystkie urządzenia zewnętrzne z wyjątkiem klawiatury, myszy, monitora, połączenia Ethernet (jeśli z niego korzystasz) i kabla zasilającego. Upewnij się, że komputer stoi na stabilnej, płaskiej powierzchni i jest dobrze wentylowany, a następnie wyłącz go.
Włącz ponownie, a następnie natychmiast naciśnij i przytrzymaj klawisz D. Przytrzymaj go, aż pojawi się ekran z prośbą o wybranie języka. Wybierz język, a następnie poczekaj, aż zostanie przeprowadzony test diagnostyczny. Powinno to potrwać do kilku minut.
Jeśli test wykaże jakieś problemy, wyświetli ich listę wraz z potencjalnymi rozwiązaniami. Podaje także kody referencyjne dla wykrytych problemów oraz sposoby skontaktowania się z firmą Apple w celu rozwiązania problemu.
Zanieś komputer do Apple Store
Jeśli Twój Mac nadal się zawiesza, a Ty wypróbowałeś już wszystkie dostępne sztuczki, być może będziesz potrzebował pomocy profesjonalistów. Mówiąc prościej, wykwalifikowani technicy mają odpowiednie przeszkolenie, aby prawidłowo diagnozować i leczyć dolegliwości komputera, z którymi użytkownik może nie mieć doświadczenia.
Jeśli wolisz nie zwracać się bezpośrednio do firmy Apple, znajdź niezależny warsztat, który ma doświadczenie w naprawach komputerów Mac. Upewnij się jednak, że jest to autoryzowany serwis Apple, co oznacza, że producent zatwierdził zarówno autentyczność części zamiennych, jak i wiedzę techników.